Nascheiding levert een belangrijke bijdrage aan méér recycling van plastic. Dat is goed voor het milieu en een belangrijke stap richting realisatie van de afvaldoelen. Tegelijkertijd is minder plastic gebruiken een nóg betere oplossing. Hier leest u een aantal praktische tips.

Neem een eigen tasje mee

Ondanks het verbod op gratis plastic tasjes, gebruiken we per inwoner meer dan 50 plastic tassen per jaar. Zorg dat u altijd een opvouwbare tas bij u heeft, ze zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar. Daarnaast zijn in veel supermarkten herbruikbare netjes voor groente en fruit te koop. Daarmee kunt u heel wat wegwerpzakjes besparen.

Wees kritisch in de supermarkt

Sommige producten zijn dubbel verpakt, zoals per stuk verpakte koekjes. U haalt daarmee onnodig veel plastic in huis.

Zeg ‘nee’ tegen plastic bekertjes, dekseltjes en rietjes

Ook onderweg is veel plastic eenvoudig te voorkomen. Wie een eigen beker meebrengt, krijgt op steeds meer plekken korting op een kop koffie. Koopt u toch koffie of frisdrank in een wegwerpbeker, laat het deksel of rietje dan achterwege. Ook met een herbruikbare waterfles voorkomt u plastic en bent u goedkoper uit. Gratis bijvullen kan op steeds meer plaatsen, die u vindt op drinkwaterkaart.nl. Heeft u het tappunt bij de Klinkenbergerplas al gevonden? Uw lunch tenslotte, neemt u natuurlijk mee in een broodtrommel of foodwrap. Helemaal hip en goed voor het milieu!

Plasticvrije badkamer

Wie nog een stapje verder wil gaan, kan ook in de badkamer plastic besparen. Een shampoobar is een plasticvrij alternatief voor shampoo in een fles. En vervang de douchegel en zeeppompjes door een ouderwets stuk zeep!

Afbeelding WCAGWCAG
Overview of the points for attention on this page
There are points of attention
Test again
Handicap impact
Category
Requirements
WCAG-successcriteria
lighthouse

Identify and fix common problems that affect your site's performance, accessibility, and user experience

Learn more

Categories
Performance
Best practices
Accessibility
SEO
Community Plugins (beta)
Publisher Ads

Device
Mobile
Desktop
Feedback